Mišljenja studenta

Arman Bejtula, student VPŠ

"Smatram da je "distance learning" sistem studija izvrstan za sve one koji žele da i pored svakodnevnih obaveza ili stalnog posla rade na usavršavanju svog formalnog znanja i obrazovanja uopšte, a da niti jedno od toga ne bude problem za ovo drugo. Ovaj vid studiranja je maksimalno prilagođen takvom načinu života, a obzirom da je to sve češća pojava u modernom društvu, mislim da studenti Ekonomskog fakulteta u Sarajevu imaju privilegiju da i na taj način prate nastavu.

Studij je odlično koncipiran  i većina nastavnika svoje obaveze izvršava u skladu sa predviđenim. Nadam se da će i ona manjina ispuniti očekivanja studenata u budućem periodu.

Smatram da je jako dobro to što sve "in class" obaveze nisu vikendima te se taj dio sedmice može ostaviti za učenje tj pripremanje ispita, ili pak nekad prijeko potreban odmor. Kako sam i sam zaposlen ovo govorim iz iskustva.

Iako je BiH siromašna država ipak mislim da je cijena studija koliko toliko prihvatljiva, te obzirom da je ovaj studij prvenstveno i namjenjen zaposlenim ljudima, uz osrednju stipendiju ili odvajanje određene sume od plate, mogu se pokriti svi troškovi studija."

 
Dijana Jeginović, studentica

"Ono što bih prvo htjela istaći jeste da je DL studij idealan način da se usklade poslovne i privatne obaveze i studij, pogotovo u ovom vremenu kada smo svi u stisci s vremenom. Moji raniji pokušaji da završim fakultet su bili neuspješni iz jednog prostog razloga, a taj je što je pristup informacijama, konsultacije s profesorima i ostalo bilo jako komplikovano. Za sve to bilo je potrebno da student bude fizički prisutan na fakultetu, dok na DL-u sve je dostupno na web stranici. Također, mogu slobodno reći, da iako tokom DL studija profesori/asistenti i studenti nemaju česte susrete i ne komuniciraju veoma često, ipak imaju možda i intenzivniji kontakt koji se ostvaruje putem e-maila.

Što se tiče samog nastavnog procesa na DL studiju, i tu mogu da iznesem svoje pozitivno iskustvo. Izrada zadaća, kvizova, rješavanje zadataka i slučajeva dok udobno sjedim kod kuće ili na poslu uz računar je po mom ličnom mišljenu nešto što mnogo više odgovara osobi koja radi i koja pored posla i fakulteta ima još i porodične obaveze.

I na kraju samo jedan prijedlog. Možda bi bilo dobro da razmislite o mogućnosti održavanja grupnih vježbi, posebno grupnog rješavanja slučajeva putem interneta, na način gdje bi svi mogli da se vidimo i čujemo. Za to nam samo treba web camera i dobar software koji bi to podržao. Ovo predlažem iz razloga što smatram da je jedini nedostatak DL studija što većinu slučajeva iz prakse riješavamo sami bez podrške asistenta ili profesora koji znaju prava rješenja i koji bi nam davali prave smjernice."


 
Hadžikarić Vesna, studentica

"Profesor Lagumdžija nam je na prvom sastanku i prvom upoznavanju sa prvim DL konceptom studija, prve generacije DL studenata, prije dvije godine rekao doslovce ovako: „prvi mačići se u vodu bacaju“. Isprepadani dotadašnjim konfuznim stanjem koje je vladalo na tek pokrenutoj DL stranici, ali motivirani jedinstvenom mogućnošću studiranja bez višesatnog čekanja u studentskoj službi, pred amfiteatrima i kabinetima profesora, progutali smo knedlu i pristali da budemo testni kunići. Nas 150tak. Gutali smo serviranu mućkalicu DL i in-class nastave, neki s manje neki s više iskustva kako se to radi u svijetu. Ispočetka je bilo komplikovano. DL Courseware-om harale su mnoge dječije bolesti, uzrokovane prije svega ljudskim, pa onda i tehničkim faktorom. Iako je postojala realna šansa za to, profesor Lagumdžija je na našu, a vjerujem i na svoju radost - pogriješio. Ovi mačići nisu bačeni u vodu. Otišli su dalje i upisali III. godinu.

I pored poteškoća, ako uzmemo u obzir prednosti ovakvog načina studiranja, to se moglo i očekivati. Zahtjevi praćenja standarda akademskog obrazovanja u svijetu uključuju modernizaciju prenosa znanja kao i nove vještine koje studenti trebaju usvojiti tokom svoga školovanja. U eri Interneta gdje većina urbane populacije uvelike koristi računare i Internet, sasvim je logičan prelazak na elektronsku ili online distribuciju informacija, pa zašto ne i znanja.

Distance Learning model studiranja obuhvaća sve to. On omogućava studentima da pristupe nastavnim materijalima gdje god se nalaze, uz samo računar i Internet konekciju. Ovo skraćuje vrijeme potrebno za skupljanje materijala za učenje (studenti sve materijale potrebne za učenje mogu jednostavnim download-om sačuvati na svom računaru, te kasnije printati i iz njih učiti), a sa druge strane uvelike olakšava komunikaciju između studenata i profesora koja se odvija isključivo preko stranice predmeta (čime se izbjegavaju gužve na konsultacijama, te obaveza profesora da u zakazano vrijeme bude na jednom mjestu - recimo u svom kabinetu. Upotrebom laptopa i Internet konekcije, profesor postaje mobilan, te konsultacije može obavljati iz bilo kojeg dijela svijeta). Također distribucija informacija se olakšava i smanjuje se mogućnost da studenti previde neku informaciju (jer znaju tačno gdje da je traže, te ukoliko nastavno osoblje želi o nečemu obavijestiti studente i biti sigurno da su svi studenti o tome obaviješteni, dovoljno je postaviti obavijest na predmetnu stranicu).

Na ovakav način štede se resursi (materijali, novac, vrijeme i ljudi), a profesorima se ostavlja mogućnost da nastavne materijale na jednostavan način distribuiraju prije predavanja, omogućavajući studentima da pripremljeni dođu na predavanja koja se mogu iskoristiti kreativnije od pukog čitanja prezentacija ili diktiranja lekcija koje se ne nalaze u knjigama.

Također neka predavanja mogu biti zamijenjena online predavanjima, što bi ostavilo prostora profesorima i asistentima da se u saradnji sa studentima bave naučno-istraživačkim radom ili čak posvete drugim aktivnostima i obučavanju studenata vještinama koje nisu obuhvaćene teoretskim gradivom.

Za mene lično, kao studenta prve generacije DL-a, ovo se pokazalo kao idealan način studiranja zbog specifične situacije u kojoj se nalazim, a to je da sam redovno zaposlena a imam i porodicu. Činjenica da sve potrebne informacije o gradivu, predmetu i aktivnostima mogu dobiti jednostavnim klikom je za moju poziciju neprocjenjiva. Vrijeme koje na ovaj način štedim je ogromno. Iako je primjetan problem nekih profesora da prihvate ovakav način studiranja kao jednak izvođenju klasične nastave, sve više i oni uviđaju prednosti online studiranja i predavanja. Moderni alati, aplikacije i animacije pružaju ogromne mogućnosti u izvođenju online nastave. (npr. Online učitelj) te ulogu predavača pretvaraju u ulogu voditelja procesa samostalnog sticanja znanja i mentora, razvijajući tako vještine dedukcije, razmišljanja i stvaranja vlastitog stava, pripremajući studenta za buduće izazove koje radna okolina i društvo stavlja pred njega.

Kombinacija DL i In-class nastave, po mom mišljenju je pun pogodak, jer iako zaista ništa ne može zamijeniti živu riječ, mislim da se na ovaj način puno više dobije iz In-class predavanja u smislu pojašnjenja nečega što je student već pročitao, te i sama nastava može biti puno kvalitetnija - razmjenom mišljenja i stajališta o materiji o kojoj su studenti prije samog predavanja imali priliku nešto pročitati sa online postavljenih materijala.

Vjerujem da u online studiranju ili bar u kombinaciji i pravilnom omjeru online i inclass studiranja leži budućnost kvalitetnog izvođenja nastave na svim fakultetima a posebno Ekonomskom fakultetu koji prednjači u ovom segmentu."

 
Emir Kalender, student

"2007. godine upisao sam na studiji Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, odsjek DL EiM. Za DL sam se odlučio zbog pogodnosti koje pruža DL pri izvođenju nastave. Početak nije bio težak, sve je dosta dobro organizovano, tako da nije bilo nekih lutanja – gdje, šta, kako... Sistem 1, 5, 8, 12, 15 sedmica je dosta dobar, mada smatram da bi se trebalo uvesti dodatna neobavezna predavanja npr. 3 i 10 sedmica zbog same prednosti In class nastave. Sedmični materijali za većinu predmeta su jako dobro koncipirani i mogu biti od velike pomoći pri spremanju ispita. Način samo pismenog ispitivanja je za svaku pohvalu. Smatram da bi se trebao unificirat sam način polaganja parcijalnih i finalnih ispita, broj bodova i uvesti dodatne ispitne rokove. Povećanje broja ispitnih rokova omogućilo bi se studentima koji su u radnom odnosu više vremena (sa kojim su u deficitu) za kvalitetnije spremanje ispita. U svakom slučaju DL EFSA je prava stvar za zaposlene i studente koji ne žele da su vezani za učionicu."